Texcon, Norges største innkjøpssamarbeid for frittstående klesbutikker, ville vært landets dominerende kleskjede om samarbeidet sto i en enkelt organisasjon. Nettopp dette unike partnerskapet er nå kjerneelement i en film vi i Suburbia nylig produserte, hvor vi belyser hvordan Texcon sammen med Virke jobber for å skape rettferdige konkurransevilkår. Gjennom strategisk samhandling og felles markedsmakt sikrer de at norske fagbutikker kan møte utfordringer fra globale nettaktører som Temu – aktører som gjennom prisdumping og aggressiv markedsføring utfordrer både prisnivå og forbrukerlojalitet i det norske markedet.
Men hvordan kan norske butikker egentlig vinne kampen om kundene – når prisdumping ikke er løsningen? Svaret ligger i å skape verdi, ikke bare tilby lavest mulig pris.
Butikker som kun konkurrerer på pris, bygger ikke lojalitet – de bygger vaner hos kundene om å alltid jakte etter enda billigere tilbud. Likevel kan ingen butikk ignorere at pris betyr noe.
For å vinne kundene må butikkene forstå forskjellen på lav pris og høy verdi. «Beste pris» betyr ikke nødvendigvis «billigst». En god pris er én kunden føler seg fornøyd med, basert på totalopplevelsen: service, kvalitet og kjøpsøyeblikket. Butikkene må bli langt mer bevisste på hvordan pris og total handleopplevelse henger sammen. Merkevarebygging handler om å finne frem til noe unikt som kundene verdsetter så høyt at prisen blir sekundær.
Dette handler ikke om å slutte å konkurrere på pris – men om å slutte å konkurrere kun på pris. Butikkene som lykkes i fremtiden vil bruke prisen strategisk, men alltid sammen med en tydelig verdiforståelse hos kundene.
Det tar ett sekund å dumpe prisen, men år å bygge opp en merkevare. Dette arbeidet er systematisk, både i butikkopplevelsen og gjennom kontinuerlig tilstedeværelse i sosiale medier. Målet er å være til stede i kundenes bevissthet når de bestemmer seg for hvor de skal handle.
Suburbia lager ikke reklame for butikkene som er med i Texcon, men vi jobber med kommunikasjon mot medlemmer og leverandører. En viktig kommunikasjonsstolpe handler om å bevisstgjøre butikkene på deres verdiforslag. Texcon har tatt markedsandeler hvert år så lenge vi har jobbet med dem. I fjor rykket de forbi Hennes & Mauritz, som nå ligger på andreplass.
Suksessen til Texcon er et resultat av hardt arbeid, stayerevne og en sterk bevissthet om at konkurransen handler om mer enn pris alene. Butikkene konkurrerer på kvalitet – kvalitet i produktene, kvalitet i handleopplevelsen og kvalitet i fagkunnskapen hos ansatte. De ansatte hjelper kundene med å finne riktig antrekk og skaper verdi gjennom god rådgivning. Pris er viktig, men aldri det eneste kriteriet. Skal man lykkes med dette, er internmarkedsføring avgjørende. Alle ansatte må forstå hvordan hver enkelt kan bidra til å skape verdi for kundene.
Tenk verdi, ikke billig.
Tenk langsiktig lojalitet, ikke kortsiktig salg.
Det er slik du slår utenlandske nettbutikker.
Besøksadresse:
Myrens Verksted 3B
0476 Oslo
Postadresse:
Bentsebrugata 20
0476 Oslo
(+47) 452 27 999
Org.nr. 994 051 148
Suburbia © 2023
Byråleder
Jarl André Vethe
jav@suburbia.no
(+47) 92 40 10 60
Kreativ leder
Jostein Borgmo
jb@suburbia.no
(+47) 90 12 20 20
Besøksadresse:
Myrens Verksted 3B
0473 Oslo
Postadresse:
Bentsebrugata 20,
0476 Oslo
(+47) 452 27 999
Org.nr. 994 051 148
Suburbia © 2023
Byråleder
Jarl André Vethe
jav@suburbia.no
(+47) 92 40 10 60
Kreativ leder
Jostein Borgmo
jb@suburbia.no
(+47) 90 12 20 20