Kunde:
Optimera
Prosjekt
Optimisten magasin

Optimisten juni 2024

Norges største fagblad for håndverkere er ute med nytt nummer!

Dagsturhytter
I juni-nummeret kan du lese om dagsturhyttene som nå finnes i hver eneste kommune i Agder. Hyttene er et arkitektonisk krumspring hvor vinklene er så skeive at HL Bygg i Grimstad måtte få hjelp av de datastyrte sagene til Woodfab for å få reisverket til å gå opp i 180 grader.

For å få papirutgaven av Optimisten, må du være kunde i Optimera, men den digitale utgaven finner du her.

Prognoser
Du får også Nordens mest autorative markedsanalytikere for bygg, anlegg og eiendom – Prognosesenterets – detaljerte spådommer om når markedet snur. ROT-markedet (Rehabilitering, Oppussing og Tilbygg) innen næringsbygg har allerede snudd.

Nyttig
Dessuten får du gode råd om hvordan du kan selge mer, spare mer og tjene mer. Ettersom dette nummeret ble lansert i starten av juni, inkluderte vi også reisetips og opplevelser i Sunnmøre.

 

Hvordan lage et lønnsomt magasin i 2024?

  1. Sørg for en lønnsom forretningsmodell
    Vi anbefaler verken abonnement eller annonsørfinansiering. Skal du regne hjem et papirmagasin i 2024, må det være et gratismagasin som du deler ut til kunder. Få gjerne med leverandører på finansieringen.
    Hvordan måler du i så fall lønnsomhet? Slik du måler ROI for alle reklameaktiviteter. Blir magasinet lagt merke til? Blir det lest? Skaper det engasjement? Optimera har tall som viser at Optimisten er et viktig markedstiltak.
  2. Sørg for effektiv produksjon
    Magasiner lages ikke på dugnad – i hvert fall ikke flere ganger i året. Hvis alle på jobben allerede har mer enn nok å gjøre, må du sette ut produksjonen. I så fall må du finne noen som beviselig har en effektiv produksjonslinje, med kloke journalister og skribenter med redaksjonell teft, og prosjektledere som vet hvordan man sikrer fremdrift hver eneste dag. Dessuten må leverandøren ha elektroniske verktøy som sikrer en effektiv arbeidsflyt.
  3. Det må være leseverdig
    Lesere av magasiner har aldri vært spesielt opptatt av redaksjonell uavhengighet – men de er nådeløse når de forlanger nyttig, underholdende og leseverdig innhold.
  4. Form, form, form
    Magasiner skal være visuelt attraktive, med god layout, gode bilder og god grafikk.
  5. Digitalt ombruk
    Alle magasiner må også publiseres digitalt. De flinkeste supplerer papirutgaven med ekstra innhold som film, webinarer og interaktive verktøy. Bruk sosiale medier og nyhetsbrev til å promotere høydepunkter fra magasinet.