Prosjekt
B2B

6 viktige B2B marketing-trender for 2025

Forbes publiserte nylig «17 Emerging B2B Marketing Trends To Watch For In 2025». Her er de 6 trendene Suburbia mener alle B2B-markedsførere bør merke seg.

1. Hypersegmentering
Den store snakkisen er «hyperpersonalisert mikro-innhold». Om dette slår til er litt usikkert, men det som uansett er sikkert er at sosiale medier, i kombinasjon med AI, gjør det mulig å produsere innhold mot svært smale målgrupper. Dermed må også innholdet endres for å matche segmentene. Da holder ikke å lage én generell kampanje – innhold må varieres, testes og optimaliseres basert på sanntidsinnsikt.

2. Mer emosjonell storytelling i B2B
Tradisjonell B2B-kommunikasjon har ofte vært preget av rasjonelle argumenter og tekniske spesifikasjoner, men i 2025 vil vi se en tydeligere dreining mot storytelling. Beslutningstakere er fortsatt profesjonelle, men de er også mennesker som reagerer på følelser og engasjerende fortellinger. Gode historier om utfordringer, løsninger og kundesuksesser vil ikke bare fange oppmerksomheten, men også gjøre budskapet mer minneverdig.

3. Reduksjon av AI-generert innhold (direkte oversatt fra Forbes)
AI blir for øyeblikket misbrukt til å produsere innhold av lav kvalitet som ingen ønsker å lese. Vi forventer at denne trenden slår tilbake og forhåpentligvis begrenser slik misbruk. AI kan bidra til å utvide, stramme inn og forbedre innhold, samtidig som den sikrer korrekt grammatikk og rettskriving. Den bør brukes klokt som en medhjelper, ikke forventes å skrive overbevisende innhold med en tydelig stemme og en unik stil.

4. Viktigere å produsere eget innhold
I løpet av to år vil mer enn 50 % av alle søk bli utført av AI-agenter. Dette gjør det viktigere enn noensinne å produsere eget innhold. Bedrifter bør opprette egne faner for å lagre tekst, videoer og annet innhold som enkelt kan oppdages av agenter som leter etter informasjon om et gitt tema.

5. Mer AI
Det blir rett og slett mer AI. Meta lar nå AI identifisere og forutsi brukeratferd, Google bygger modeller som tilpasser seg i sanntid, og i Schibsted sin «AI-lab» har de utviklet kunstig intelligens til å teste titler, berike metadata og til automatisk å produsere førsteutkast i programmene journalistene bruker. Dette kan gi bedre resultater, men det kan også gjøre det vanskeligere å vite hvorfor noe fungerer. Kanskje blir AI en alliert – men også en utfordring – for markedsførere i 2025.

6. Mer film
Film er på vei til å erstatte mye av den tradisjonelle salgsprosessen. Korte filmer er effektive når målet er å forklare konsepter, avlive motforestillinger og vise løsninger. Kundehistorier og produktdemoer gir raskere beslutningsprosesser, og bedrifter som tilpasser seg denne utviklingen, får kortere salgssykluser og høyere konverteringsrater.

Her kan du lese alle Forbes´ 17 spådommer.